Budując świadomość marki, jej twórcy muszą w jakiś sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami. W usługach jest to między innymi jakość obsługi lub wygląd wnętrza. Sprzedaż produktów, to ich jakość oraz… opakowanie. Właściwe zapakowanie produktu ma istotne znaczenie z marketingowego punktu widzenia. Jest czymś w rodzaju wizytówki, ale także wartości dodanej. Produkt, który chce uchodzić za luksusowy nie może być opakowany bez pomysłu i wyczucia estetyki.
Opakowanie spełnia kilka funkcji. Po pierwsze, jest to funkcja ochronna, która chroni produkt przed wszystkimi niepożądanymi skutkami zewnętrznymi. Po drugie, opakowanie spełnia funkcję zarządzającą, czyli jest miejscem umieszczania kodów lub etykiet, przyspieszających proces magazynowania, sprzedaży i dystrybucji. Trzecia funkcja, to funkcja informacyjna. To na opakowaniu konsument znajduje wszystkie niezbędne informacje dotyczące produktu. Czwarta i ostatnia funkcja to funkcja marketingowa, która z kolei spełnia swoje określone zadania w sprzedaży i dystrybucji produktu.
Opakowanie może spełniać ogromna rolę marketingową produktu. Z punktu widzenia promocji i reklamy, opakowanie kształtuje wizerunek firmy, nadaje produktowi atrakcyjny wygląd, przyciąga uwagę konsumentów, ułatwia i informuje o innowacjach w produkcie i może być reklamą samą w sobie.
Ogromna mnogość produktów, duży wybór, popularność sklepów wielkopowierzchniowych spowodowała, że opakowanie produktu zyskuje na znaczeniu. Konsument kupuje „oczami”. Ogromny wybór podobnych do siebie produktów sprawia, że producent może wygrać poprzez odpowiednie, przyciągające uwagę, opakowanie. Ma to szczególne znaczenie np. w przemyśle spożywczym, gdzie wiele towarów kupowanych jest pod wpływem impulsu. Opakowanie wyróżniające się spełnia jeszcze jedną rolę – pozwala na szybką identyfikację produktu, co wśród wielu podobnych towarów często stanowi problem. Według badań, aż 55% konsumentów twierdzi, że atrakcyjne opakowanie ma wpływ na wybór produktu.
Opakowanie to także element pozwalający konsumentowi na identyfikację z marką. Dla przykładu: istnieje grupa konsumentów silnie przywiązana do ekologii. Produkt w opakowaniu biodegradowalnym, a dodatkowo przywołującym skojarzenia z ziemią (szary papier, „ręczne” pismo, naturalne kolory) spowoduje, że ta grupa odbiorców zwróci uwagę na ten konkretny produkt. Podobnie jest z opakowaniami produktów dla dzieci. Np. woda w butelkach przeznaczona dla dzieci często jest ilustrowana w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę najmłodszych konsumentów.
Opakowanie jest takim samym elementem marketingu jak promocja w mediach czy dobry PR. Firmy, które chcą skutecznie budować swoja markę, doskonale zdają sobie z tego sprawę.