W konkurencyjnym świecie biznesu, gdzie niezliczone produkty konkurują o uwagę, rola opakowania przekształciła się ze zwykłego zabezpieczenia produktu w strategiczne narzędzie marketingowe i odróżniające go od konkurencji. Unikalna propozycja sprzedaży (USP) to sposób na skuteczne pozyskanie klientów i wyróżnienie się na tle innych, równie dobrych lub lepszych produktów dostępnych na rynku.
Jak możesz wykorzystać opakowanie, by zwrócić na siebie uwagę konsumentów, budować lojalność wobec marki i ostatecznie wyróżnić się na zatłoczonym rynku?
Unikalna propozycja sprzedaży, czyli unique selling proposition (USP) to umiejętność wykorzystania mocnych stron produktu oraz marki i użycia jej jako korzyści, która skłoni konsumenta do zakupu.
Możesz to zrobić na wiele sposobów i wykorzystać do tego różne elementy wchodzące w zakres działań marketingowych. Określ jednak USP zanim rozpoczniesz kampanię promującą produkt, aby nie tylko nie stracić przeznaczonych na to funduszy, ale też odnieść zamierzony skutek i osiągnąć sprzedażowy sukces.
USP to ukryta odpowiedź na pytanie, które pojawia się w głowie konsumentów, a które brzmi: czy, a jeśli tak, to dlaczego powinienem kupić produkt tej, a nie innej firmy? Jeśli z przekonaniem o słuszności podjętej decyzji wybierze właśnie twoją markę, będzie to oznaczało, że twoja unikalna propozycja sprzedaży jest skuteczna.
Jednym z elementów nierozłącznie związanym z produktem, jest jego opakowanie. Jak możesz go wykorzystać w stworzeniu swojego USP?
To trudne zadanie, ale warte wielu godzin, burz mózgu, projektanckich eksperymentów i łamania ogólnie znanych schematów. Jeśli chcesz, by unikalna propozycja sprzedaży przekonała potencjalnych klientów do wybrania twojego produktu, spraw, by nie mogli go pomylić z niczym innym. Wiele owszem zależy od branży, którą reprezentujesz, ale jeśli tylko jest to coś, co nosi znamiona wyjątkowości, wydobądź to na światło dziennie. Stwórz takie opakowanie, którego nie będzie można przeoczyć. Jego wyjątkowość może być oparta o kolory, kształt, funkcjonalność czy dodatkowe funkcje.
Opakowanie produktu to dobry nośnik informacji, również tej przedstawionej w formie graficznej. Możesz w ten sposób zbliżyć się do konsumentów i pokazać, co was łączy. To może być:
Jeśli tylko twój produkt ma z tym coś wspólnego, wyeksponuj to i zrób z tego łącznik między twoją firmą a grupą docelową, do której kierujesz sprzedaż.
Zawsze możesz coś zmienić, dodać, uzupełnić czy poprawić, by twój produkt był jeszcze lepszy. Zamiast zlecać szeroko zakrojone i drogie badania wśród potencjalnych klientów, zaproś ich do interakcji i współtworzenia lub doskonalenia swojego produktu. Aby to zrobić, umieść na opakowaniu interaktywny kod QR. Będzie on łącznikiem między klientem a dedykowaną platformą internetową lub aplikacją mobilną. Pomyśl o tym jako o długofalowym projekcie, ponieważ tylko tak nawiążesz silną więź z konsumentami. Informuj ich na bieżąco o wprowadzanych zmianach, doskonaleniu produktu i tworzeniu nowych na podstawie sugestii kupujących. Pamiętaj też, by komentować propozycje i uwagi tych, którzy korzystają z kodu QR. Dzięki temu będą oni wiedzieli, że to nie tani chwyt marketingowy. Szybko przekonają się, że poważnie traktujesz ich zdanie oraz opinię na temat tego, co sprzedajesz.
Dobrze wiesz, jak wiele emocji towarzyszy rozpakowywaniu prezentów otrzymanych z okazji urodzin, czy znalezionych pod choinką. Spraw, by tak samo czuli się twoi klienci w chwili, gdy produkt znajdzie się w ich dłoni. Unikalna propozycja sprzedaży może przybrać też formę nietypowego mechanizmu odpowiedzialnego za otwarcie pudełka chroniącego produkt. Zwróć na to uwagę w kampaniach reklamowych, dziel się w mediach społecznościowych i pokaż, jak wpłynie to na reakcję solenizanta, gdy kupujący wręczą mu kupiony u ciebie produkt w ramach prezentu.
Tego typu rozwiązanie oznacza konieczność zamówienia indywidualnego projektu opakowań. Jeśli jednak uważasz, że twój produkt jest tego wart, nie będziesz miał problemu z podjęciem decyzji.
Jak widzisz, unikalna propozycja sprzedaży może przybrać różną formę. Okazuje się bowiem, że również opakowania może w niej odegrać bardzo ważną rolę. W dynamicznym świecie nowoczesnego biznesu opakowanie przekracza swoje podstawowe zadanie i staje się płótnem kreatywności i komunikacji. Poprzez wykorzystanie powyższych pomysłów, możesz przekształcić swoje opakowanie w strategiczne narzędzie. Takie, które nie tylko chroni produkt, ale także zachwyca konsumentów, przekazuje wartości marki i wpływa na decyzje zakupowe. Podczas gdy wyruszysz w podróż innowacji opakowaniowej, pamiętaj, że w dobrze opracowanej USP nie chodzi tylko o przyciąganie klientów. Równie ważne jest też stworzenie trwałego wrażenia, które pozostaje w pamięci na długo po pierwszym zakupie.