Znaczenie opakowań w marketingu
11 lutego 2018Znaczenie opakowań w przewozie towarów niebezpiecznych
22 marca 2018Około 90% wszystkich towarów wyprodukowanych na świecie potrzebuje opakowania. Konieczność stosowania opakowań w pełnym procesie produkcyjnym oraz logistycznym wymusza na producentach wykorzystywanie coraz lepszych technologii, które realnie wpływają na szybkość oraz jakość przechowywania towarów oraz ich przewożenia. Poznaj najważniejsze funkcje opakowania w logistyce.
Funkcja najważniejsza, czyli ochrona towaru
Wyobrażacie sobie, że towar który wyprodukowaliście i sprzedaliście dojeżdża do Waszego klienta w opłakanym stanie? Nawet najlepszej jakości produkt, spakowany i wysłany w sposób niezgodny ze standardami i w słabej jakości opakowaniu, może dojechać jako marna namiastka swojej pierwotnej formy. Właściwe opakowanie towaru w procesie logistycznym jest jednym z ważniejszych warunków bezpiecznego dostarczenia go na miejsce. Opakowanie towaru zawsze zależy od jego cech: delikatności, tendencji do tłuczenia lub zniszczenia. Inaczej będzie opakowana porcelana, a inaczej tekstylia. Stopień zabezpieczenia towaru powinien być optymalnie dobrany do jego rodzaju. Każdy towar powinien dojechać na miejsce w całości, bez uszkodzeń mechanicznych. Kolejnym aspektem jest towaru nie tylko przed uszkodzeniem mechanicznym, ale także przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak wiatr lub deszcz.
Funkcja informacyjna
Na opakowaniu powinny znaleźć się wszystkie informacje niezbędne do bezpiecznego transportu towaru. Opakowanie powinno zawierać przede wszystkim: wyraźny adres dostarczenia i o ile to niezbędne – informacje dotyczące jaki rodzaj towaru jest przewożony, czasem kody kreskowe lub tzw. color code, które umożliwia identyfikację produktu bez otwierania opakowania. Informacja na opakowaniu ma szczególne znaczenie wtedy, kiedy mamy do czynienia z podzespołami, które wspólnie tworzą jeden produkt np. w branży meblarskiej, gdzie blat stołu może być umieszczony w jednym opakowaniu, natomiast nogi już w zupełnie innym. Informacyjne funkcje opakowania w logistyce są janymi z najbardziej oczywistych.
Funkcja manipulacyjna
Aby spełniać swoją rolę w logistyce, opakowania powinny być dostosowane do znormalizowanego systemu wymiarowego. Opakowania powinny ułatwiać układanie, przekładanie, składowanie i formowanie towarów zarówno na etapie produkcji, jak i magazynowania oraz przewożenia. Standaryzacja wymiarów jest niezbędna dla przyspieszenia i usprawnienia transportu oraz ułatwienie przetrzymywania towaru w magazynie.
Funkcja recyklingowa
Choć może wydawać się, że recykling nie ma nic wspólnego z procesami logistycznymi – jest dokładnie odwrotnie. Jest to funkcja, która w ostatnim czasie bardzo zyskała na znaczeniu, ponieważ jest duży nacisk na wielokrotne wykorzystywanie zwłaszcza tych opakowań, które nie ulegają biologicznemu rozkładowi. Planowanie logistyczne musi uwzględniać także możliwości wielokrotnego wykorzystania opakowań.
W dobie dynamicznie rozwijającego się handlu internetowego i sprzedaży wysyłkowej, rola opakowań w procesie logistycznym ma coraz większe znaczenie. Obecnie, opakowania powinny być trwałe, odpowiednio oznakowane, o standaryzowanych wymiarach oraz przyjazne środowisku. Wszystkie te cechy razem pozwalają na sprawne i szybkie dostarczanie zamówionych towarów nabywcom indywidualnym oraz firmom.