Niemalże cały kalendarz wypełniają liczne święta. Branża opakowaniowa obchodzi swoje w dniu 15 września. W czerwcu 2017 roku mija równe 10 lat od ustanowienia przez Polską Izbę Opakowań „DNIA OPAKOWAŃ”. Była to odpowiedź na liczne propozycje środowisk związanych z opakowaniami. Dotyczyły one podjęcia działań budujących świadomość oraz rozpowszechniających wiedzę o znaczeniu opakowań zarówno w życiu współczesnego człowieka jak i o ich roli gospodarce.
Tym samym w uchwale Rady Izby ustalono, że „święto” to obchodzone będzie corocznie 15 września. Data wynikała z faktu, że wrzesień jest miesiącem targów opakowań, jakie organizują Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Minione lata pokazują, że czasami odchodzono od ustalonej daty- 15 września- dostosowując Dzień Opakowań do terminów targów. Dotyczy to głównie oficjalnych uroczystości i wydarzeń organizowanych z okazji tego święta.
Dla osób, których branża opakowaniowa jest codziennością oraz użytkowników opakowań dzień 15 września każdego roku jest okazją do chwili zastanowienia się nad tą tematyką. Taki był cel pomysłodawców tej inicjatywy. Popularyzacja i upowszechnianie wiedzy z zakresu gospodarki opakowaniami wśród społeczeństwa jest ważne i potrzebne. Wynika ono z rosnącej roli i znaczenia opakowania, jego wielo-funkcjonalności.
Ma to przełożenie na ciągle rosnący udział przemysłu opakowań w gospodarce, co wiąże się z licznymi pytaniami ze strony kupujących, producentów, użytkowników. Dotyczą one nie tylko samej specyfiki opakowań, bezpieczeństwa surowców, z jakich są wykonane lecz również ich recyklingu oraz obowiązujących przepisów prawa w ich obrocie. Przytoczone przykłady to zaledwie namiastka zakresu tematyki związanej z ta branżą.
Częsty brak jednoznacznych odpowiedzi, różnorodność interpretacji wskazywał na potrzebę podjęcia szerokiej akcji, która przybliży procesy produkcji opakowań, technologii ich napełniania i pakowania, procesy transportu i magazynowania produktów. Propozycja ustalenia w kalendarzu Dnia Opakowania bez wątpienia była trafna dla intensyfikacji działań związanych z tą tematyką w jednym, konkretnym dniu i jego okolicach. Odbywają się wówczas wykłady, prezentacje projektów, producentów, pokazy różnorodnych rozwiązań opakowaniowych, nowych technologii.
Nagradzani są laureaci różnego typu konkursów opakowaniowych oraz przedstawiane nowe trendy. Jest to również okazja do wymiany doświadczeń oraz inspiracja do pojęcia nowych wyzwań. W dacie tej media powinny poświęcić więcej uwagi problematyce opakowań, a fabryki mogą organizować dni otwarte.
Patrząc z perspektywy mijających 10 lat śmiało można stwierdzić, że założenia te są realizowane, a ciągle rozwijający się przemysł w Polsce stawił czoło konkurencji nie tylko na rynkach krajów UE ale i na całym świecie
Żródło: www.pakowanie.info.pl