Dziś wszystko jest smart. Telewizja, telefony, lodówki i samochody. Wydaje się, że tzw. inteligentne urządzenia do przyszłość i nie dalej jak za kilkadziesiąt lat, będziemy żyć jak animowani „Jetsonowie”. Idea „smart” nie ominęła także opakowań. Coraz częściej się i nich słyszy. Czy wprowadzą rewolucję w branży?
Opakowania smart charakteryzują się możliwością monitorowania określonych parametrów dotyczących produktu. Może być to temperatura, gazy, zmiany w biologicznym składzie produktu lub wskaźniki świeżości. Dzięki opakowaniom smart, konsument może przed zakupem sprawdzić niektóre parametry produktu, bez konieczności otwierania go. W Polsce, chyba najpopularniejszymi opakowaniami typu smart były puszki piwa Żywiec, które kolorem wskazywały idealną temperaturę do spożycia.
Takie wskaźniki są bardzo przydatne w przypadku żywności głęboko mrożonej. Z koloru etykiety umieszczonej na niektórych produktach, można się dowiedzieć czy produkt nie uległ częściowemu rozmrożeniu i ponownemu zamrożeniu. Opakowania smart mogą być także przydatne do określenia świeżości mleka czy innych produktów nabiałowych, takich jak jogurty, serki czy śmietany. Do opakowań typu smart, można zaliczyć także opakowania aktywne w których stosuje się np. substancje zapobiegające rozwojowi pleśni, substancje zapobiegające pęcznieniu, konserwanty, regulatory wilgotności itp.
Opakowania inteligentne mają zatem nie tylko dostarczać informacji i produkcie, ale także chronić ją przed rozwojem bakterii i przedłużać jej trwałość.
Inteligentne opakowania nie są przyszłością, a teraźniejszością. Wydaje się, że rynek tego rodzaju opakować w przemyśle spożywczym będzie wciąż się rozwijał. Według opracowań naukowych, opakowania smart i opakowania aktywne będą powszechnie stosowane. Z drugiej strony jednak, mamy dość silna presję ze strony ekologów na ograniczenie produkcji opakowań w ogóle i stosowanie opakowań bio lub znaczne ograniczenie pojedynczego pakowania żywności. Z drugiej strony jednak, opakowania smart zapewniają większe bezpieczeństwo żywności dla ludzi i wydłużenie ich trwałości.
Opakowanie produktu nie jest już dziś tylko opakowaniem. Rynek opakowań, podobnie jak wiele innych branż bardzo poszedł do przodu. Choć wciąż pamiętamy jeszcze wymienne, szklane butelki na mleko, to trudno sobie wyobrazić codzienność bez niektórych produktów spożywczych, odpowiednio zabezpieczonych, z listą niezbędnych informacji o produkcie i miłej dla oka estetyce. Do tych cech coraz częściej dołączają cechy smart, które wskazują na świeżość produktu lub jego temperaturę. A człowiek, jako istota wygodna, szybko się do tych udogodnień przyzwyczai.