Temat opakowań jest obecny na łamach prasy, w mediach oraz w naszym codziennym życiu. Został on również podjęty we wrześniowej publikacji magazynu Forbes.
Niezmiennie łączony z ekologią sektor opakowaniowy w dużej mierze wpływa na środowisko naturalne. W celu ograniczenia jego negatywnego wpływu wprowadzono liczne regulacje prawne. Ponadto podejście klientów i konsumentów przyczynia się do świadomych wyborów opakowań, które są eko.
” Ekologiczne bardzo często oznacza tyle, co nie plastikowe. To z kolei wynika z powszechnie już akceptowanych wyników badań i analiz rynkowych dotyczących zanieczyszczenia plastikiem. Jak przypomniało niedawno WMF, w ciągu ostatnich 65 lat produkcja tego surowca wzrosła z 2 mln. ton do 348 mln. ton rocznie. Ponadto każdego roku ponad 8 mln. ton plastiku trafia do mórz i oceanów. Około połowy z nich stanowią produkty i opakowania jednorazowego użytku . Straty dla środowiska są tutaj więc ogromne.”[1]
Wskazane liczby przekładają się na obrazy, które widzimy na co dzień. Ogromne wysypiska śmieci z tworzyw, których nie można przetworzyć, zaśmiecone plaże czy lasy.
” Niepokoją też dane komisji europejskiej. Wynika z nich, że w latach 2010-2021 łączna ilość wytworzonych odpadów opakowaniowych w przeliczeniu na mieszkańca Unii wzrosła o 22,5 %, do niemal 189 kg. Rocznie. Prognozy wskazują, że bez odpowiednich działań do 2030 roku ilość odpadów opakowaniowych tylko z tworzyw sztucznych może wzrosnąć aż o 46 % . Powyższe liczby są dobrze znane również politykom i tutaj pojawia się kolejny czynnik, który napędza transformacje branży opakowaniowej w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań, czyli nowe regulacje prawne. Te powstają w ostatnich latach praktycznie na każdym poziomie. Globalny traktat przeciwdziałający zanieczyszczeniom plastikiem jest intensywnie negocjowany na forum ONZ od końca 2022 roku. Jego finalną wersję świat powinien znać w przyszłym roku, ale już obowiązują bądź wchodzą w życie regulacje- szczególnie w Europie – regionalne bądź na poziomie krajów, które zniechęcają do korzystania z mało ekologicznych opakowań.
Wśród nich m.in. finalnie wynegocjowane wiosną tego roku rozporządzenie PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), czyli nowa regulacja Parlamentu Europejskiegi i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. To prawo ma obowiązywać od 2026 roku i zgodnie z nim – jak brzmi jego najważniejszy zapis = od 2030 roku w UE wszystkie opakowania ( z wyjątkiem lekkich opakowań z drewna, korka, tekstyliów, gumy, ceramiki, porcelany i wosku ) będą się musiały nadawać do ponownego przetworzenia. PPWR wprowadza też wymogi dotyczące obowiązkowych poziomów udziału wtórnego surowca recyklingu – recyklatu – w opakowaniach, zwłaszcza tych z tworzyw sztucznych, a niektóre rodzaje jednorazowych plastikowych opakowań mają zostać zakazane. Wśród nich są między innymi jednorazowe opakowania […] na żywność i napoje rozlewane i spożywane w lokalach w sektorze HoPeCa oraz na kosmetyki i produkty higieniczne w hotelach.”[2]
Producenci intensywnie przygotowują się do tych zmian. Widoczne jest to w wielu sektorach, a na rynku widoczne są znane produkty w nowych, całkowicie ekologicznych formach opakowań. Zmianie ulegają również logistyczne rozwiązania opakowaniowe, w których zastępuje się dotychczasowe tworzywa sztuczne w pełni ekologicznymi surowcami. Są to niezwykle istotne działania, bowiem konsekwencje naszych wyborów mają bezpośredni wpływ na życie przyszłych pokoleń.
[1] Forbes 9/2024 str. 203
[2] Forbes 9/2024 str. 203,204