Czy nie milej jest dostawać ładnie zapakowany prezent? Lubimy ładne rzeczy, a opakowanie jest czymś, co na pierwszy rzut oka daje nam pewne informacje o zawartości. Nie bez powodu największe marki dbają o to, aby opakowanie sugerowało, że mamy do czynienia z produktem luksusowym. Opakowywanie większości produktów jest konieczne. Warto wykorzystać je dla budowania dobrych doświadczeń klientów. Jakie cechy powinno mieć dobre opakowanie, aby spełniało także funkcję marketingową?
Jest to cecha, która wbrew pozorom ma duże znaczenie marketingowe. Dobre opakowanie przede wszystkim powinno chronić zawartość przed uszkodzeniem lub zepsuciem. Powinno być ergonomiczne. Klient biorący opakowanie z zawartością do ręki powinien intuicyjnie potrafić je otworzyć i bezpiecznie wyjąć produkt. Niefunkcjonalne opakowanie sugeruje, że producent lub nadawca nie szanuje lub nie dba o swojego klienta. Funkcjonalność jest ważne zwłaszcza wtedy, kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową.
Opakowanie produktu ma znaczenie szczególnie wtedy, kiedy stoi na sklepowej półce. Atrakcyjność wizualna opakowania przyciąga uwagę i w dużym stopniu wpływa na decyzję o zakupie. Ładna forma może być bardzo istotna np. dla produktów przeznaczonych dla dzieci. W końcu które dziecko nie zwróci uwagi na kolorowe opakowanie z bajkowymi postaciami? Dzieci są najczęściej tymi odbiorcami, które kupują przede wszystkim „oczami”, choć nie jest to ważne tylko dla nich. Drogi pierścionek lub naszyjnik, podarowany lub sprzedany w szarym tekturowym pudełku z pewnością wiele „straci” na swojej wartości w oczach obdarowanej osoby.
Opakowanie bezpośrednio i pośrednio pokazuje nam jaka jest zawartość. Na opakowaniu najczęściej znajduje się np. skład produktu lub informacje dotyczące użytkowania. To na opakowaniu często znajduje się także atrakcyjne zdjęcie samego produktu. Użyte kolory lub czcionka sugeruje też klientowi czy warto się nim zainteresować. Na przykład: kobieta prowadząca aktywny tryb życia, dbająca o dietę zwróci uwagę na opakowanie, które będzie sugerowało, że zawartość jest „fit”. Osoba, która dba o to, aby na jej stole znajdowały się produkty pochodzenia organicznego, zwróci uwagę na opakowanie „eko”, imitujące ręczne wykonanie.
Informacyjna strona opakowania pomaga konsumentom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Takie dane jak skład produktu, miejsce produkcji, termin przydatności do użycia czy przeznaczenie umożliwia klientom dokonania najlepszego dla siebie wyboru. Im łatwiej znaleźć potrzebne informacje, tym lepiej dla oceny produktu.
Jest to istotna cecha zarówno dla producentów jak i konsumentów. Przy ogromnym wyborze produktów klienci chcą identyfikacji marki już z daleka. Dla przykładu: poszukując w sklepie ulubionych płatków śniadaniowych, nie chcemy czytać każdej etykiety i szukać logo aby móc sprawnie zidentyfikować interesujący nas towar . Chcemy sprawnie odnaleźć produkt i iść dalej. Opakowanie pozwala na zidentyfikowanie ulubionej marki. Ma znaczenie także dla producenta, ponieważ pozwala na budowanie świadomości marki oraz jej utrwalanie wśród klientów.
Z punktu widzenia marketingowego – opakowanie ma kluczowe znaczenie. To ono sprzedaje produkt i pozwala na pierwszy rzut oka zidentyfikować jego rodzaj i przyciągnąć właściwych odbiorców.