Polski sektor opakowań jest tak samo kluczowy dla gospodarki naszego kraju, jak i sektory opakowań dla innych państw na ich własnych rynkach lokalnych. Dawno minęły już czasy, gdy pod drzwiami znajdowałeś szklaną butelkę z mlekiem, a w sklepach większość napojów była w butelkach zwrotnych. Dziś królują opakowania jednorazowe. Na szczęście coraz większa część młodego pokolenia zwraca uwagę na ekologiczne działania własne i innych. To samo muszą robić producenci opakowań, jeśli chcą notować wzrost w kolejnych latach. I robią to, o czym świadczy fakt, że sektor opakowań wciąż rośnie w siłę. Z czego dokładnie to wynika i czy ma szansę utrzymać się w bliższej oraz dalszej przyszłości?
Jak wynika z raportu analityków Banku Pekao S.A., tempo wzrostu polskiego sektora opakowań jest imponujące. I to zarówno gdy chodzi o rynek krajowy, jak i na tle europejskim. Dowodem na to są jedne z najwyższych dynamik w Unii Europejskiej pod względem wartości produkcji i eksportu. Nie bez powodu więc jesteśmy w piątce największych producentów opakowań z rosnącym udziałem w eksporcie.
W dużej mierze przyczyniają się do tego małe i średnie przedsiębiorstwa produkujące opakowania. Wartość ich produkcji wyniosła w 2020 roku łącznie prawnie 45 mld zł. Ostatnia sytuacja związana z pandemią koronawirusa pokazała też, jak mocny jest polski sektor opakowań. Choć wiele branż gospodarki krajowej i światowej odnotowało straty na różnym poziomie, sektor ten zanotował kilkuprocentowy wzrost. Świadczy to zarówno o jego sile, jak i ważnej roli, jaką odgrywa.
Jak każda gałąź gospodarki, tak i producenci opakowań muszą sprostać wielu wyzwaniom i oczekiwaniom. Szczególnie tym, które mają firmy korzystające z ich usług i konsumenci. Dzisiejsze opakowania coraz bardziej różnią się od tych, z którymi miałeś do czynienia w ubiegłym wieku.
Jednym z wyzwań, jakie stawia przed producentami opakowań Unia Europejska, jest Gospodarka Obiegu Zamkniętego. Choć rozwój technologiczny pozwala na odzyskanie dużej ilości produktów, które już trafiły do konsumentów, to i tak recykling wymaga wielu skomplikowanych zabiegów, by dany surowiec jak najdłużej nadawał się do ponownej produkcji opakowań.
Niemałe wymagania mają też sami konsumenci. Okazuje się, że coraz większą uwagę zwracają nie tylko na produkt końcowy w postaci konkretnego opakowania. Ważny jest dla nich też cały proces produkcyjny, którego jest on wynikiem. Co więcej, to od tego uzależniają wybór, jakiego dokonują w trakcie zakupów konkretnych produktów.
Tym samym polski sektor opakowań musi produkować opakowania, które łączą w sobie wiele, czasem skrajnie przeciwnych cech. Powinny być zarówno ekologiczne, jak i ładne oraz miłe zarówno dla oka, jak w dotyku. Prostota zaś nie powinna wykluczać elementów przyciągających uwagę i zachęcających do kupna. Klamrą spinającą te wymagania jest rola ochronna opakowań, co należy do podstawowych cech tego rodzaju produktów. Ten, komu uda się połączyć te wszystkie elementy, ma szansę nie tylko na wyróżnienie się na rynku opakowań, ale też sukces i wzrost udziałów w rynku opakowań zarówno w kraju, jak i za granicą.
Jeśli polski sektor opakowań, który już jest dość konkurencyjny pod wieloma względami dla rynków zagranicznych, sprosta kolejnym wyzwaniom i nie obniży postawionej przez innych i siebie poprzeczki, ma szansę utrzymać tendencję wzrostową. Nie znaczy, że będzie to proste zadanie. Z pewnością jednak warte pełnego zaangażowania i wykorzystania wszystkich możliwych sposobów, na osiągnięcie przyjętych założeń i celów na bliższą i dalszą przyszłość.
Źródło: rynekpapierniczy.pl