Jak wykorzystać tekturę do tworzenia oryginalnych dekoracji domowych
29 marca 2023Czym są opakowania inteligentne?
24 kwietnia 2023Najważniejszym zadaniem, które stoi przed opakowaniami, jest ochrona produktu. Dziś, przy tak dużym rozwoju różnych technologii, producenci opakowań mogą stosować wybrane metody i techniki, by ten cel osiągnąć. Na tym jednak nie kończą się innowacje stosowane obecnie przy produkcji i wykorzystaniu opakowań. Coraz częściej bowiem można spotkać tak zwane opakowania interaktywne.
Co kryje się pod tym pojęciem i w jaki sposób stosowanie różnych technologii wpływa zarówno na ochronę produktów, jak i ich atrakcyjność w oczach potencjalnych nabywców?
Co to są opakowania interaktywne?
Same w sobie opakowania interaktywne mogą się niewiele różnić od tych, które znasz z codziennych zakupów. Gdy jednak zaczniesz im się dokładniej przyglądać, na wielu zobaczysz nowe, niespotykane dotąd oznaczenia, kody, etykiety, czy grafiki. To właśnie są opakowania interaktywne, które łączą w sobie funkcjonalność tradycyjnych opakowań z interaktywnymi możliwościami. Możliwe to jest dzięki zastosowaniu różnych technologii, takich jak kody QR, NFC, AR (augmented reality), czy etykiety RFID.
Opakowania interaktywne — gdzie i do czego są stosowane
Pomimo iż tego rodzaju nowinki technologiczne obecne są na rynku od niedawna, to zdążyły znaleźć zastosowanie w wielu branżach. Tym samym stają się częścią zarówno całego procesu przechowywania, jak i sprzedaży, co sprawia, że są wykorzystywane do realizacji różnych celów.
Może to być:
Promocja produktu
Cele promocyjne produktu bardzo często są realizowane właśnie przy pomocy opakowań interaktywnych. Ma to miejsce choćby w branży spożywczej, gdzie na opakowaniach produktów spożywczych, takich jak napoje czy słodycze, możesz znaleźć kody QR. Gdy je zeskanujesz, zaprowadzą cię do specjalnych stron internetowych z informacjami o produkcie, przepisami czy konkursami. Kody QR mogą też zawierać informacje o pochodzeniu produktu lub jego wartościach odżywczych. Jest to szczególnie ważne dla osób, które dbają o zdrowie i dietę. To jednak nie wszystko.
Opakowania interaktywne to doskonały sposób na urozmaicenie kampanii reklamowych produktu. Z ich pomocą producenci mogą połączyć dany produkt z aktywnością, która wzbudzi jeszcze większe zainteresowanie u konsumentów. To mogą być zarówno gry, jak i aplikacje mobilne, które na przykład zachęcają użytkowników do aktywnego trybu życia.
Technologia AR (ang. augmented reality), czyli rzeczywistość rozszerzona pozwala przy użyciu smartfona nałożyć w czasie rzeczywistym elementy wirtualne na świat widzialny.
Opakowania interaktywne, które wykorzystują tę technologię, pozwalają zobaczyć animowane modele produktu, filmy instruktażowe lub wirtualne próbki. Tego rodzaju doświadczenia wpływają na lepsze zrozumienie produktu i nie pozostają bez wpływu na korzystne i pozytywne wrażenia klientów.
Edukacja
Opakowania interaktywne są wykorzystywane nie tylko w celach promocyjnych, ale również edukacyjnych.
Kody QR, które znajdziesz na opakowaniach leków, doprowadzą cię do informacji o dawkowaniu, składzie oraz interakcjach z innymi lekami. Takie informacje są szczególnie ważne, gdy musisz przyjmować wiele leków i chcesz uniknąć niebezpiecznych dla organizmu reakcji.
Z kolei w branży kosmetycznej, opakowania interaktywne mogą zawierać filmy instruktażowe, które pokażą ci, jak powinieneś stosować dany produkt, aby uzyskać jak najlepsze efekty. Filmy te, do których dostajesz dostęp, mogą też zawierać porady, które możesz wykorzystać przy pielęgnacji włosów i skóry. Nie musisz tym samym szukać tych informacji w internecie i otrzymujesz propozycje kupna produktów, które ci w twoich działaniach pielęgnacyjnych pomogą.
Edukowaniem konsumentów zajmuje się też branża spożywcza, która daje dostęp do szczegółowego składu produktów i ich lepszego zrozumienia. Mowa tu o ilości kalorii, zawartości tłuszczów i węglowodanów oraz wskazówki dla osób, które dbają o swoją dietę.
Logistyka
Rodzaj opakowań ma bardzo duży wpływ na realizację celów logistycznych. Tym bardziej więc sensowne i bardzo wskazane wydaje się stosowanie opakowań interaktywnych. Tu również możliwości ich wykorzystania jest całkiem sporo.
Jedną z technologicznych nowinek są etykiety RFID umieszczane na opakowaniach. Umożliwiają one monitorowanie lokalizacji przesyłki w czasie rzeczywistym. Pozwala to lepiej kontrolować cały proces dostarczania towaru oraz szybciej reagować na ewentualne problemy, takie jak opóźnienia czy utrata przesyłki. To nie wszystko, ponieważ opakowania interaktywne z etykietami RFID dają możliwość automatycznego rozpoznawania produktów podczas procesu magazynowania. To zaś pozytywnie wpływa na szybsze i bardziej precyzyjne zarządzanie zapasami. W praktyce oznacza to, że firmy mają większą kontrolę nad zapasami magazynowymi i na bieżąco mogą je uzupełniać, by nie zabrakło towaru na sklepowych półkach.
Personalizacja
Nie od dziś wiadomo, że opakowania pełnią również bardzo ważną rolę marketingową. To one wywołują to pierwsze wrażenie na kupujących czy to w sklepie, czy w momencie odbioru paczki od kuriera.
Połączenie opakowania z elementami interaktywnymi jeszcze bardziej wzbogaca arsenał możliwości, które są dostępne dla sprzedających.
Dzięki zastosowaniu różnych technologii i narzędzi, takich jak kodowanie QR, etykiety RFID czy aplikacje mobilne, mogą oni tworzyć interaktywne etykiety i aplikacje, które umożliwiają dostosowanie produktów do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów.
Tak właśnie wykorzystywane jest to w branży modowej. Kody QR umieszczone na opakowaniach dają klientom możliwość dotarcia do dodatkowych informacji o produkcie, w tym szczegóły dotyczące materiału, sposobu pielęgnacji oraz inspiracje stylizacyjne. Gdy uda im się to połączyć z aplikacją mobilną, mogą na podstawie wypełnionych ankiet oraz historii dotychczasowych zakupów, jeszcze lepiej dostosować ofertę do indywidualnych preferencji swoich klientów.
To samo mogą uczynić firmy z branży kosmetycznej, którym łatwiej będzie w ten sposób spersonalizować ofertę, przedstawić ją klientom i tym samym zwiększyć szansę, że staną się oni stałymi bywalcami danego sklepu czy miłośnikami produktów danej marki.