
PARADA PAPIEROWYCH ZWIERZĄT W LONDYNIE – święto kreatywności i zrównoważonego rozwoju.
17 lipca 2025Edukacja przez działania – Uczniowie SP 23 odkrywają świat opakowań w ETISOFT PACKAGING SYSTEM SP. Z O.O.

Kiedy standardowe opakowanie staje się fascynującą historią…
16 czerwca 2025 roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr. 23 im. Jana Pawła II w Gliwicach przeżyli dzień, który na długo zapamiętają. Wspólnie z nauczycielem wyruszyli do fabryki opakowań z tektury falistej, mieszczącej się w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Cel był jasno skreślony: pokazać młodzieży, że opakowanie to nie tylko… pudełko. To historia projektowania i zabezpieczania, ochrona produktów i troska o środowisko – a przede wszystkim kreatywna zabawa, której efektem może być… własnoręcznie wykonane opakowanie, które każdy z uczestników zabrał do domu.
Co czekało ich w fabryce? Wciągająca prezentacja prowadzona przez prezesa zarządu, spacer przez magazyn i laboratorium, warsztaty składania tekturowych prototypów oraz lekcja ekologii – wszystko to składa się na niemal bajkową podróż przez świat opakowań.
Prezes z humorem i… lekcją o magazynie.
Tuż po wejściu do fabryki uczniów powitał prezes firmy – osoba pełna energii i dystansu, a jednocześnie ekspert w dziedzinie opakowań. Dyskusji poddane zostały różne kwestie – dlaczego opakowania są potrzebne, czy spełniają one wyłącznie funkcje ochronne, czy mają tylko dobrze wyglądać ? W jej toku prezes wskazał na bardzo ważne aspekty opakowań, uświadamiając, że opakowania to proces planowania i ekologia . A proces ich produkcji rozpoczyna się od magazynu na którym zachowanie porządku jest podstawą wszystkich działań. I tutaj padło porównanie, które rozbawiło wszystkich, a jednocześnie skłoniło do refleksji:
„ Wyobraźcie sobie, że rano chcecie założyć ulubioną koszulkę. Otwieracie szafę i jej nie ma. Co robicie? W ferworze dnia po prostu… wyciągacie wszystko. Rzucacie na łóżko, wyrzucacie wieszaki i w końcu ją znajdujecie – w samym środku bałaganu, prawda?”
Uczniów rozbawiła ta historia, ponieważ była im bardzo bliska. Tłumaczenie odniosło zamierzony efekt – w magazynie sytuacja wygląda podobnie, nieporządek powoduje chaos, stratę czasu i pieniędzy.
„ Jeśli nie rozmieszczamy towarów logicznie – jak te koszulki w szafie – nigdy nie wiemy, gdzie co jest. I zaczyna się bałagan, przeszukiwanie, i efekt? Czas = pieniądz.”
Prezes nie musiał sięgać po skomplikowane słowa – prosty przykład trafił do głowy każdego. A to dopiero początek podróży przez świat opakowań.
Co robi Etisoft Packaging System – oferta w praktyce.
W kolejnych minutach prezes przybliżył uczniom, czym zajmuje się firma. Nie były to żadne abstrakcje – konkretne produkty, które można zobaczyć tu i teraz.
Główne obszary działalności Etisoft packaging system:
- opakowania transportowe i magazynowe
Opakowania wykonane z tektur falistych, których konstrukcja chroni różnorodne towary przed uszkodzeniem w trakcie transportu i magazynowania. - wkładki, przekładki, wsady wewnętrzne – dzięki ich zastosowaniu oraz zaprojektowaniu pod konkretny produkt nie przesuwa się on wewnątrz opakowania, lecz jest stabilnie utrzymywany.
- indywidualne projekty – opakowania spełniające konkretne wymagania klienta: począwszy od wielkogabarytowych do mniejszych rozmiarów, wymagające specjalnie dostosowanych wsadów i form geometrycznych.
- rozwiązania ekologiczne – surowce z recyklingu, kompaktory na odpady tekturowe, redukcja śladu węglowego.
- usługi just-in-time- opakowania dostarczane dokładnie na czas, gdy są potrzebne – żadnych starych zapasów, żadnego marnotrawstwa.
Prezes pokazał również działanie kompaktora – maszyny do prasowania tektury, która następnie trafia do powtórnego wykorzystania. Była również mowa o ekologicznym cyklu – odpady nie są wyrzucane, lecz wprowadzane z powrotem do obiegu jako półprodukt.
Przejście przez fabrykę – od magazynu do laboratorium.
Po wstępie grupa w asyście nauczyciela i pracowników ruszyła dalej. Całością koordynował prezes ( co dodało temu wydarzeniu wyjątkowości).
Magazyn – lekcja organizacji.
Przez chwilę wszyscy stali w magazynie. Palety z gotowymi opakowaniami stały schludnie w strefach, oznaczone etykietami logistycznymi. Prezes przypomniał żart o szafie i dodał:
„ Tutaj nie ma mowy o tym, że ktoś czegoś nie znajdzie. Każdy towar ma swoje miejsce. Każda paleta mówi, co się na niej znajduje. I to sprawia, że wszystko działa sprawnie.”
Uczniowie byli zafascynowani, a prezentacja stanowiła odpowiedź na pytania do jakich branż produkowane są opakowania, co się dzieje, gdy klient potrzebuje ich więcej na już, co jest, gdy zabraknie surowca…
Dział projektowy – gdy myśl staje się rzeczywistością.
W tym obszarze można było zobaczyć w jaki sposób z pomysłów rodzą się projekty – rysunki, szkice, wizualizacje, prototypy – a w finalnym efekcie gotowe produkty do sprzedaży.
Laboratorium – testowanie.
To miejsce uświadomiło jak ważna jest jakość i jak wiele różnorodnych badań można przeprowadzić w zakresie badania tektury i opakowań. Prezes przekonywał, że nie chodzi wyłącznie o wymyślanie ładnych pudełek, ale żeby wytrzymały realne warunki transportu – od fabryk, po końcowe półki sklepowe bądź inne fabryki, gdzie zawarte w nich produkty wykorzystywane są do dalszej produkcji. To zrobiło wrażenie i zmieniło dotychczasowy sposób postrzegania opakowań.
Warsztaty – każdy składa własne opakowanie.
Największą frajdą były warsztaty – każdy uczeń otrzymał wykrój opakowania do samodzielnego złożenia. Podczas tych czynności odbywały się dyskusje:
– czy tutaj zgiąć?
– a może to będzie dno ?
– zobacz – to pasuje!
Po złożeniu każdy zabrał swoje opakowanie do domu. Była to praktyczna lekcja, dzięki której uczniowie zrozumieli, że na projekt składa się wiele istotnych aspektów- m.in. opracowanie całej konstrukcji, której elementy muszą idealnie pasować i w całości tworzyć praktyczne opakowanie.
Uczucia i refleksje – głosy uczniów i nauczyciela.
To była lekcja, której nie przeczyta się w książkach – nauka przez działanie i zaangażowanie. Uczniowie wracali z nowym spojrzeniem na opakowania oraz ich rolę jaka odgrywają w codziennym życiu. A przecież niemal każdego dnia każdy ma w ręku opakowanie…
Całość można określić jako doskonałą integrację – wiedza została przekazana naturalnie przez zabawę i działanie.
Wartość edukacji technicznej i proekologicznej.
Sama wizyta to przykład edukacji technicznej prowadzonej poza szkolną ławką. Uczniowie nie mieli nic z nudnej teorii – wszystko było codzienne, konkretne, zrozumiałe i funkcjonalne.
Edukacja proekologiczna również była oczywista – nie tylko mówiono, że recykling jest ważny, ale pokazane zostało działanie kompaktora oraz ponowne użycie odpadów tekturowych – z opakowania można zrobić kolejne opakowanie … i to bez zaśmiecania.
Dodatkowo przekaz o alokacji i porządku miał szerszy wymiar: to umiejętność, którą można zastosować w szkole, domu, życiu zawodowym – czyli wpajanie wartości.
Uczniowie zobaczyli, że opakowanie to nie zwykły kawałek kartonu, lecz narzędzie – do organizacji, ochrony, działania i myślenia o przyszłości.
Zakończenie.
Dzień 16 czerwca 2025 roku pozostanie w pamięci uczniów SP 23 jako wyjątkowy – pokazujący, że edukacja przez działanie jest inspirująca, zabawna i prowokuje do myślenia. Etisoft Packaging System pokazał, że biznes to nie tylko produkcja, lecz czynienie świata bardziej uporządkowanym i przyjaznym dla natury.
To doświadczenie – pełne emocji, wiedzy i własnego projektu – może być inspiracją dla przyszłych karier technicznych. A może wśród uczniów pojawił się właśnie przyszły inżynier, projektant opakowań albo ekolog?