Dzielnica Notting Hill najczęściej kojarzona z komedią romantyczną lat 90-tych ma wielu fascynujących odsłon oprócz miejsc kojarzonych z filmowymi scenami granymi przez Hugh Granta i Julie Roberts, można również odwiedzić Muzeum Marek, Opakowań i Reklamy (The Museum of Brands, Packaging and Advertising). Pomysłodawca i założyciel – Robert Opie przedstawił w nim ponad 12 tys. unikatowych eksponatów, które gromadził przez ostatnie 50 lat. Pierwotną inspiracją było opakowanie czekoladowego batonika Munchies (obecnie Nestle). Odzwierciedla ono trendy opakowaniowe lat 60, a zachowane pokazuje zmiany w branży na przestrzeni kolejnych dekad. Zgromadzone przedmioty zabierają odwiedzających w ponad 150 letnią podróż po historii opakowań. Kolekcja obejmuje opakowania na słodycze, pudełka po płatkowych śniadaniowych, słoiki po kawie, kartony po jogurtach oraz opakowania po detergentach.
W 1975 roku Robert Opie zaprezentował swoją kolekcję na dużej wystawie w Muzeum Victorii i Alberta pod nazwą „Epoka pakowania stulecie pakowania” odniosła ona duży sukces i była motywacją do kontynuacji dotychczasowych działań.
W 1984 roku Robert Opie otworzył w Gloucester muzeum, które obecnie znane jako Muzeum Marek Opakowań i Reklamy od 2005 roku ma ono swoją siedzibę w Notting Hill. Według portalu Trip Advisor znajduje się w gronie 10 najlepszych londyńskich muzeów.
W Muzeum Marek, Opakowań i Reklamy można zobaczyć również prasy, gadżety technologiczne, pamiątki, zabawki, projekty związane z modą i designem. W historyczną podróż przenoszą nas niesamowite szafy grające lat 50stych, pierwsze aparaty fotograficzne Kodaka, czy też płyty brytyjskiej rockmanki Suzi Quatro „Can the Can”. Dodatkowym atutem są walory edukacyjne tego miejsca. Organizowane są bowiem liczne zajęcia dla studentów, związane z historią marek, oceną funkcjonalności i użyteczności, rozważaniem nad zmieniającymi się trendami i wartościami społeczeństwa na przestrzeni XIX i XXI wieku. Zainteresowanie muzealnymi eksperymentami ma szeroki zakres terytorialny. W 1993 roku miały międzynarodowe turne w Japonii – kolekcja „Skarby i przyjemności dzieciństwa”.
Obecnie eksponaty są często przynoszone przez zwiedzających, poszerzając kolekcję o ciekawe pozycje, na przykład związane z Diamentowym Jubileuszem panowania królowej Elżbiety II zostały przekazane przez takie marki jak: Kelloggs, Mars czy Haribo. Każdy z takich obiektów poddawany jest wnikliwej ocenie dyrekcji muzeum i dopiero po pozytywnej weryfikacji trafia na ekspozycję. Oceniona jest przede wszystkim możliwość wypełnienia luki w drodze ewolucji danego opakowania od epoki wiktoriańskiej do czasów współczesnych.
Zwiedzając muzeum odbywa się nostalgiczną podróż przez 200 lat zmian społecznych, kultury i stylu życia. Patrząc przez pryzmat przedmiotów codziennego użytku, które pokolenia rodzin wyrzucamy odradzają się wspomnienia minionych lat. Duże wrażenie na zwiedzających robią eksponaty z ich dzieciństwa, których dawno nie ma już w sprzedaży. Takim przykładem mogą być kolekcje zabawek Star Wars z 1970 roku czy opakowania słodyczy z lat 60-tych.
Z pewnością muzeum jest ciekawym miejscem, które śmiało można wpisać na listę pozycji wartych odwiedzenia. Wiedzą to agencje marketingowe i najwięksi projektanci, którzy szukają nowych bodźców, inspiracji i mogą spojrzeć na ewolucję produktów swoich klientów pod innym kątem.
Chociaż Londyn nie kojarzy się z opakowaniami, w 2 Colville Mews, Lonsdale Road, Kensington, w dzielnicy Notting Hill mogą odnaleźć się miłośnicy opakowań i historii reklamy.
Źródła:
https://opakowanie.pl/en/zwycieskie-opakowania-w-londynskim-muzeum-marek/
http://www.packaging-polska.pl/pg/pl/content/design_marketing/muzeum_markowych_wspomnien_ewolucja.html