Świat dynamicznie rozwija się właściwie w każdej dziedzinie. Odkąd pojawił się internet, przed ludźmi pojawiły się zupełnie nowe możliwości. Czerpanie informacji jest tylko jedną z nich. Przede wszystkim, internet pośredniczy obecnie w sprzedaży wszystkiego. Można zamówić i sprowadzić dowolną rzecz z drugiego końca świata, która maksymalnie po kilkunastu dniach dotrze do twojego mieszkania. Aby jednak mogła dotrzeć bezpiecznie i w całości – potrzebne są odpowiednie opakowania. Jakie czynniki będą wpływały na rozwój przemysłu opakowań w Polsce i na świecie?
Według portalu Forbes, powołującego się na raport globalnej firmy doradczej Smalters Pira, w latach 2016-2020, rynek opakowań na świecie będzie rósł w skali około 3,5% rocznie. W Polsce natomiast prognozy pokazują, że rynek ten będzie rósł w skali aż 7% rocznie. Obecnie, Polska jest jednym z największych rynków opakowań w Europie. Czym jest spowodowane to tempo wzrostu i co determinuje potrzeby?
O ile jeszcze kilkanaście lat temu, branża e-commerce dopiero raczkowała, dziś zakupy on-line są niemal normą. Za pośrednictwem internetu kupujemy wszystko, nawet produkty spożywcze. Zmiana stylu życia spowodowana jest między innymi czynnikami demograficznymi. Społeczeństwo się starzeje i chętnie korzysta z wygody jaką dają zakupy on-line, a z kolei ludzie młodzi wychowani są już w zupełnie innej rzeczywistości, dla których zakupy przez internet są właściwie normą. Dziś zakupy niekoniecznie kojarzą się z wyjściem z domu tym bardziej, że nawet bieliznę czy ubrania możemy bez problemu odesłać, jeśli nam nie odpowiadają.
To konsumpcja napędza branże e-commerce, a ta z kolei napędza rynek opakowań. Dopóki społeczeństwo, nazywając to kolokwialnie, będzie miało pieniądze, dopóty zapotrzebowanie na opakowania będzie coraz większe. Czynnik ekonomiczny ma znaczenie właściwie dla wszystkich branż. Wzrost konsumpcji zawsze przekłada się na rozwój wielu segmentów gospodarki. Systematycznie rosnący poziom życia oraz zmiana modelu gospodarki na początku lat dziewięćdziesiątych wpłynął i nadal będzie wpływać na rozwój branży opakowań w Polsce.
Coraz więcej marek branży odzieżowej, spożywczej czy kosmetycznej traktuje opakowanie jako element marketingu. Opakowania powinny ładnie wyglądać i utrwalać świadomość marki wśród konsumentów. Stad coraz większe zapotrzebowanie na opakowania projektowane pod konkretne firmy, wyróżniające się jakością materiału, logo i określona kolorystyką. Opakowanie występuje w roli integralnej części produktu.
Wszystko wskazuje na to, że zapotrzebowanie na opakowania wciąż będzie rosło. Przy tym wszystkim musimy także pamiętać o zróżnicowaniu rynku. Popyt na konkretny rodzaj opakowań zdeterminowany jest także popytem na konkretne towary. Inaczej pakowana jest odzież, inaczej elektronika, a jeszcze inaczej materiały niebezpieczne.