Jak zabezpieczyć duże przesyłki wysyłane drogą morską
12 kwietnia 2019OSTROŻNIE SZKŁO- czyli jak wysyłać towary delikatne
13 maja 2019Materiały niebezpieczne – czyli jakie? To, co przychodzi na myśl jako pierwsze, to wszelkiego rodzaju chemikalia, toksyny, czy też materiały łatwopalne. To jednak dopiero początek bardzo długiej listy. Jej nieznajomość może spowodować odmowę przyjęcia przesyłki przez firmę kurierską lub spedycyjną. Jeśli nie chcemy narażać się na koszty finansowe i czasowe związane z koniecznością przepakowania towaru, warto się z nią zapoznać, a przynajmniej sprawdzić, czy nasze produkty się na niej znajdują.
Przedmioty, ciecze, czy gazy, zaliczane są do materiałów niebezpiecznych, gdy zagrażają życiu lub zdrowiu ludzi, mogą spowodować skażenie środowiska naturalnego lub też zagrozić generalnemu porządkowi, bądź dobrom materialnym.
Na co zwrócić uwagę, przygotowując materiały niebezpieczne do transportu?
Przede wszystkim na dwie sprawy: kto nasz towar odpowiednio zapakuje i kto go dostarczy.
Opakowania do materiałów niebezpiecznych
Opakowania muszą spełnić wiele szczegółowych norm zawartych w odpowiednich regulacjach prawnych i umowach:
- IATA – wymagania zawarte w przepisach, które dotyczą transportu materiałów niebezpiecznych w międzynarodowym transporcie lotniczym;
- IMDG – to zbiór przepisów międzynarodowych, dotyczących transportu morskiego materiałów niebezpiecznych;
- RID – regulamin międzynarodowego przewozu kolejami materiałów niebezpiecznych.
- ADR – zawiera wymogi dotyczące transportu towarów niebezpiecznych po drogach publicznych
Opakowania materiałów niebezpiecznych, by zostały dopuszczone do sprzedaży, muszą uzyskać znak UN nadawany przez specjalistyczne laboratoria, między innymi przez Instytut Badawczy Opakowań – COBRO.
Zanim wybrany zostanie materiał do pakowania, każdy rodzaj towaru jest analizowany, po czym do jego potrzeb opracowywana jest technologia i dostosowane zostają najlepsze rozwiązania. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczeństwo zarówno w transporcie, gdzie przewożony towar narażony jest na wstrząsy oraz czynności ładunkowe występujące podczas przewozu, jak i w magazynie podczas rozładunku, zdjęcia z palety, wyjęcia z opakowania zbiorczego.
Aby bezpiecznie przewozić kwasy o zróżnicowanych stężeniach oraz stopniach czystości, profesjonalne chemikalia kwalifikowane jako materiały niebezpieczne, baterie oraz inteligentne akumulatory, potrzebne są naprawdę dobre zabezpieczenia w postaci odpowiednio dobranych, certyfikowanych opakowań. I o takie właśnie powinniśmy zadbać.
Przewoźnik materiałów niebezpiecznych
Wybór przewoźnika zależy od drogi, jaką chcemy nasze towary przetransportować. Mamy do wybór trzy drogi: lądową, lotniczą i morską. Każda z nich posiada własne przepisy i regulacje prawne, których spełnienie jest niezbędne, by przesyłka została przyjęta i bezpiecznie dotarła do celu.
Transport lądowy
Firma transportowa, której powierzymy przesyłkę, musi:
- posiadać pojazdy wyposażone w sprzęt mający chronić kierowców (m.in. okulary ochronne i płyn do płukania oczu) oraz ładunek (przed wydostaniem się toksycznych substancji do środowiska);
- zatrudniać przeszkolonych kierowców z odpowiednimi uprawnieniami;
- zatrudniać doradcę ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.
Transport morski
Oto niektóre warunki określone w kodeksie IMDG Code, konieczne do spełnienia, aby zminimalizować ryzyko zagrożenia:
- zasady klasyfikacji towarów niebezpiecznych, z uwzględnieniem zaleceń ONZ;
- dobór właściwych opakowań, zgodnych z instrukcjami pakowania,
- oznakowanie dla sztuk przesyłki i jednostek transportowych;
- ściśle określona dokumentacja;
- specjalne szkolenia dla osób odpowiedzialnych za transport.
Transport lotniczy
To rodzaj transportu, który podlega największym ograniczeniom. Wymagania określone są przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA). Dotyczą między innymi koniecznych szkoleń, zasad klasyfikacji zgodnych z zaleceniami ONZ, zasad pakowania, oznakowania i specyfikacji opakowań.
Jak widać, jest tego niemało, ale też specyfika towarów niebezpiecznych wymaga zachowania jak największych środków ostrożności. Od tego zależy bezpieczeństwo zarówno ludzi jak i środowiska naturalnego.
Źródła:
https://www.theta-doradztwo.pl/oferta/transport/iata-transport-lotniczy
https://www.theta-doradztwo.pl/oferta/transport/imdg-transport-morski