Jeszcze nie tak dawno w naszych domach gościła atmosfera Świąt Bożego Narodzenia. Wśród licznych świątecznych tradycji kultywowano tą, związaną z wręczaniem prezentów najbliższym osobom. Prezentów w pięknych opakowaniach. Etisoft Packaging System z przyjemnością realizował takie świąteczne zamówienia.
Na liniach produkcyjnych również można było poczuć magię świąt. Wyobraźnia projektantów kreuje wówczas wiele nietuzinkowych rozwiązań. Jednak należy trzymać się pewnych ram i zasad. Zwłaszcza, jeśli chcemy podarować coś komuś z innego kręgu kulturowego.
Na przykład w Chinach należy zawsze pamiętać o opakowaniu naszego prezentu. Preferowany jest złoty lub czerwony kolor opakowania. W przeciwieństwie do naszego kraju tam nie wolno zawiązać kokardy – uznaje się to za obrazę. Kolory jakich należy się wystrzegać to: czarny, niebieski, żółty, biały lub mający bardzo jasny odcień innej barwy. Biel jest bowiem kolorem żałoby.
Japonia również cechuje się odmiennymi zasadami niż Polska. Ceremonia obdarowywania jest podobna jak w Chinach – jednak do kolorów nienadających się na opakowanie dołącza kolor czerwony. Istotne jest również, aby wręczenie prezentu odbyło się na osobności. Ciekawostką jest różnorodność typów prezentów oraz ich nazw. Przykładowo istnieją aż cztery rodzaje prezentów określanych jako „nic nie znaczące”. Są to:
Arabia Saudyjska również może nas w tej kwestii zaskoczyć. Tam nasz prezent zostanie przy nas rozpakowany i dokładnie obejrzany przez osobę, która go dostała. W Arabii Saudyjskiej, a także w Malezji i Jemenie prezenty wręcza się wyłącznie bardzo bliskim znajomym.
Kolory opakowań są również bardzo restrykcyjnie przestrzegane w Maroku. Tam fioletowy, różowy i żółty kojarzone są z rychłą śmiercią. We wszystkich krajach muzułmańskich podarunek należy wręczyć mężczyźnie.
Kolejnym państwem z charakterystycznymi zwyczajami dotyczącymi dawania prezentów jest RPA – państwo wielokulturowe. Tam należy wziąć pod uwagę pochodzenie obdarowywanego. Niemniej staranność opakowania jest tam priorytetowa.
Zatem, niezależnie od kultur, z jakiej wywodzi się osoba, której chcemy przekazać prezent – zawsze należy pomyśleć o jego właściwym i estetycznym opakowaniu.
Źródło: Michał Borowski „Wręczanie prezentów w innych kulturach”.