W obecnych czasach, gdy pandemia Covid-19 mocno zmieniła sposób dokonywania zakupów przez wielu ludzi na całym świecie, zakładanie sklepu internetowego wydaje się dobrym posunięciem biznesowym. I choć nie wymaga on tak szeroko zakrojonych działań, jak w przypadku sklepu stacjonarnego, to i tak nie powinieneś tego robić bez głębszej analizy i przygotowania. Jest wiele elementów, które wchodzą w skład całego procesu uruchomienia działalności e-commerce, ale jeden jest dziś bardzo ważny. Jaki?
Nie musisz sobie zaprzątać tym głowy, jeśli twoja działalność internetowa dotyczy usług i edukacji. W takim przypadku świadczysz usługi online, ale niczego poza mailingiem nie wysyłasz do swoich klientów. Co innego, gdy zamierzasz sprzedawać produkty fizyczne. Wówczas tym, o co musisz zadbać, są opakowania z tektury, których używać będziesz do wysyłki towaru.
Wybór masz dość duży, gdy chodzi o firmy zajmujące się produkcją opakowań z tektury. Dlatego nie żałuj czasu, a nawet pomocy ekspertów w wyborze najlepszego dostawcy. Gdy twoje produkty są różnej wielkości i kształtów, sprawdź, czy firma produkuje opakowania wielkogabarytowe i na indywidualne zamówienie.
Ważne są też terminy dostaw po złożeniu przez ciebie zamówienia. Dzięki temu unikniesz przestojów w wysyłce zamówionych towarów. Twoich klientów nie interesują problemy z dostępem do opakowań, a niektórzy nie przyjmują wyjaśnień i bez zastanowienia wystawiają negatywne komentarze. Te zaś mogą cię sporo kosztować w dalszej perspektywie.
Innym ważnym elementem jest opcja nadruku na opakowaniach, dzięki czemu wyróżnisz się wśród konkurencji i na dłużej zapadniesz w pamięci kupujących.
Porównaj też ceny, ale niech nie będzie to główny argument za wyborem danej firmy. Dobrze wszystko oblicz i przemyśl, co bardziej ci się opłaci na dłuższą metę — czy tańsze i gorszej jakości opakowania z tektury, czy lepsza jakość, którą docenią kupujący.
Wielkość ma znaczenie o tyle, o ile w sprzedaży masz produkty o dużych oraz nieregularnych gabarytach. Zakładanie sklepu internetowego na starcie pociąga za sobą wiele kosztów, dlatego nie warto ich mnożyć przez niepotrzebne wydawanie środków na wypełniacze. Może nie są one najdroższe, ale przy dużej ilości wysyłanych paczek, kwoty mogą być naprawdę duże. Dlatego zadbaj o wybór opakowań jak najlepiej dopasowanych do towaru, który będziesz sprzedawał.
Tym, na co wiele osób zwraca dziś szczególną uwagę, jest ekologiczny wymiar opakowań. Nie wystarczy już, że są z tektury. Powinny też być wolne od folii używanej do pakowania paczek. Coraz więcej firm odchodzi już od tej praktyki, więc i ty o tym pomyśl. O wiele lepiej sprawdzają się opakowania fasonowe, przystosowane do wysyłki i odsyłania produktów. Do ich zabezpieczenia wystarczy pasek taśmy przylepnej i drugi zabezpieczony, umieszczony od strony wewnętrznej. Przydaje się tym, którzy z różnych przyczyn zechcą odesłać zamówiony towar. Wówczas wystarczy, że odbezpieczą taśmę i bez użycia dodatkowych zabezpieczeń, będą mogli skorzystać z prawa do reklamacji.
Niech zakładanie sklepu internetowego nie ograniczy się w twoim przypadku jedynie do zgromadzenia towaru i założenia strony sprzedażowej w Internecie. Zadbaj też o oprawę graficzną, w tym logo, spójną kolorystykę, styl i sposób prezentacji produktów oraz pierwsze wrażenie, jakie robisz na zamawiających towary w twoim sklepie.
Tym, co jako pierwsze rzuca się w oczy kupującego po dostarczeniu mu przesyłki przez kuriera, jest opakowanie z tektury, w które zapakowany jest zamówiony przedmiot. Choć to na zakupioną rzecz czeka twój klient, to uśmiech na jego twarzy powinno wywołać już samo opakowanie. Nie tylko podkręci to jeszcze bardziej jego ciekawość, ale utwierdzi go w przekonaniu, że sprzedający zadbał o każdy szczegół.
Wygląd opakowań ma dziś bardzo duże znaczenie. To szansa na darmową reklamę i promocję innych produktów. Oznaczenia graficzne możesz bowiem umieszczać zarówno na zewnętrznej stronie opakowania, jak i w środku. Dzięki temu nie musisz wkładać dodatkowych ulotek do paczki, a informacja o promocjach czy rabatach dotrze do kupującego. Jeśli wykorzysta pudełko do innych celów, grafika przypominać mu będzie nie tylko o twoim sklepie, ale też o tym, co w nim kupił i na jakie jeszcze zakupy może do niego wrócić.
I to dobrej jakości. Możesz próbować szukać oszczędności w tej dziedzinie, ale musisz dobrze obliczyć, czy rzeczywiście na dłuższą metę ci się to opłaci. Klienci szybko zauważą spadek jakości opakowań. Wówczas, zamiast nadawać im drugie życie w gospodarstwie domowych, zrobią wszystko, by jak najszybciej się ich pozbyć. Tym samym dużo szybciej zapomną o marce sklepu, w którym dokonali zakupu. Pudełko z logiem i elementami graficznymi, które są nieodłącznym elementem wizerunku twojego sklepu, zamiast często rzucać im się w oczy, trafi do recyklingu lub na wysypisko śmieci.
Są elementy w działalności e-commerce, na których nie można i nie powinno się oszczędzać. Są nim między innymi pudełka z tektury, które trafiają do rąk twoich klientów. I albo zachęcają do otwarcia i sprawdzenia zawartości, albo też szybko odchodzą w zapomnienie. Pomyśl o tym, zanim podpiszesz umowę na opakowania zrobione z niskiej jakości surowca i pozbawione elementów, które mogłyby cię wyróżnić na tle konkurencji.