Opakowania z tektury są dziś nieodłącznym elementem zakupów na odległość. Pandemia koronawirusa mocno zmieniła przyzwyczajenia wielu konsumentów i skłoniła do zakupów przez Internet. Tym samym nawet zagorzali zwolennicy zakupów stacjonarnych szybko przekonali się do wygody, jaka się wiąże z tą nową dla nich formą.
Niestety wciąż wielu sprzedawców używa w swoich sklepach, opakowań niedopasowanych do towaru. Zbyt duże opakowania z tektury to konieczność używania wypełniaczy. Jednak nie tylko to.
Co dokładnie oprócz zamówionego towaru, przewożone jest setki, a nawet tysiące kilometrów, drogą lądową, morską i powietrzną.
Za duże opakowanie to takie, które nie jest optymalnie dopasowanie do przechowywanego i przewożonego w nim towaru. Jakie skutki to ze sobą niesie i dlaczego warto zrobić wszystko, by zaprzestać tego typu działań w branży e-commerce?
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez DS Smith, narastający trend air-commerce, czyli wysyłanie przesyłek pełnych powietrza, generuje coraz więcej szkodliwych dla środowiska czynników. Problemem nie są tu same przesyłki, ale niepotrzebne marnowanie miejsca w środkach transportu. Źle dopasowanie do produktów pudła z tektury, zajmują miejsce w kontenerach, ciężarówkach i samolotach. W miejsce zajmowane przez powietrze i wypełniacze, firmy transportowe mogłyby wstawić mnóstwo innych paczek. Tym samym zmniejszyłaby się ilość kursów do wyznaczonego celu. Okazuje się, że takich kursów jest aż niespełna 2,5 miliona, co generuje mnóstwo ton dwutlenku węgla do atmosfery.
Jak łatwo się domyślić, duże opakowania z tektury wymagają większej ilości taśmy pakunkowej, która nie należy do zbyt przyjaznych środowisku i dodaje niepotrzebne gramy do i tak dużej wagi przesyłki i obciąża środki transportu.
Nie trzeba nikogo przekonywać, że nadmiar miejsca w opakowaniu, to dodatkowa ilość surowca, z którego to opakowanie zostało wykonane. Wbrew pozorom to nie są takie małe ilości. Wyniki wspomnianych badań mówią o prawie 89 tonach tektury wartej 43 miliony złotych, którą można by było wykorzystać do produkcji wielu innych produktów, w tym opakowań z tektury.
Niemałe są też liczby, gdy chodzi o wypełniacze używane do zabezpieczenia towaru w zbyt dużych opakowaniach z tektury.
Producenci i sprzedawcy, których domeną są zbytu duże opakowania z tektury, mocno tracą w oczach konsumentów. Wśród kupujących coraz więcej jest osób, którym na sercu leży dobro naszej planety. Tam, gdzie to możliwe zwracają oni uwagę na ekologiczny charakter zarówno towaru, jak i opakowania, w którym go kupują. Jeśli więc sprzedawca notorycznie wysyła paczki w zbyt dużych opakowaniach, a wolną przestrzeń uzupełnia za pomocą wypełniaczy, działa na niekorzyść swojej marki. Ze względu na dobrą jakość produktu część klientów nadal będzie robić zakupy w tym sklepie. Jednak znajdzie się też wielu takich, którzy zrezygnują. Ich odejście na pewno nie pozostanie bez wpływu na zyski firmy, które dodatkowo obniżane są przez koszty, generowane przez zbyt duże opakowania z tektury.
Każdy z nas ma wpływ na środowisko naturalne i może przyczynić się do jego ochrony. Możesz to zrobić jako sprzedawca e-commerce i jako konsument. Często wystarczą małe zmiany w polityce firmy i codziennych przyzwyczajeniach, by zmniejszyć zanieczyszczenie przyrody.
Jeśli prowadzisz firmę, która każdego dnia wysyła towar do kupujących, oblicz dobrze koszty, jakie generują:
Następnie znajdź dostawcę opakowań z tektury, który dostarczy ci opakowania szyte na miarę produktów, które sprzedajesz. Możesz być mile zaskoczony, ile w skali roku zaoszczędzisz na tego typu zmianach. Poza tym masz szansę pozyskać stałych klientów, którzy widząc twoją troskę o środowisko naturalne, chętnie polecać będą innym twój sklep. Możesz na opakowaniu zaznaczyć, w jaki sposób dbasz o środowisko i dlaczego używane przez ciebie duże opakowania z tektury nie mają wypełniaczy, albo mają ich znikomą ilość.