Podejmując liczne decyzje zakupowe kierujemy się wieloma czynnikami. Jednym z aspektów decydujących o wyborze jest opakowanie produktu.
Dowiódł tego eksperyment przeprowadzony w 1992 roku. Dr. Daniel Howard – psycholog z Southem Methodist University in Dallas udowodnił, że to w co zapakowany jest produkt wpłynie na jego postrzeganie.
Doskonale wiedzą to specjaliści od marketingu wprowadzający produkty na rynek. Nie dotyczy to jedynie towarów bezpośrednio eksponowanych na półkach sklepowych. Istotne jest to w każdym momencie styczności z produktem. Sposób pakowania ma znaczenie zarówno w dostawie do rąk bezpośredniego konsumenta, jak i na halę magazynową do dalszej dystrybucji. W ten sposób zaczyna kształtować się opinia o samym produkcie. Z pewnością solidne, estetyczne opakowanie przyczyni się do pozytywnego odbioru jego zawartości.
Otóż w pierwszym poproszono 45 studentów, aby ocenili 4 produkty. Po dokonanej ocenie wręczono im podarunki za udział w badaniu. Wszyscy otrzymali to samo: wełniany pokrowiec na siodełko rowerowe. Jednak część pokrowców wręczona została jedynie w foliowych woreczkach producenta, a część zapakowana w eleganckie opakowanie. Po odpakowaniu przez studentów wręczonych prezentów poproszono ich o wypełnienie krótkiej ankiety, w której ocenili trafność prezentu. Podsumowane wyniki wskazały, że Ci, którzy otrzymali pokrowiec w ozdobnym opakowaniu, ocenili go globalnie lepiej niż Ci, którzy dostali go w foliowych woreczkach.
Należało sprawdzić dokładniej jaki jest psychologiczny aspekt opakowania.
Kolejny eksperyment miał wykazać: czy radość osoby otrzymującej prezent będzie wyższa w przypadku jego opakowania czy też nie. Okazało się, że zapakowane prezenty dają więcej radości.
W ostatnim eksperymencie, Howard zamierzał sprawdzić czy jakość opakowania ma znaczenie. W tym przypadku część osób otrzymała prezent w ozdobnym opakowaniu, część bez, a część zapakowany w zwykły szary papier pakowy. I po raz kolejny okazało się, że estetyka opakowania ma ogromne znaczenie. Prezent ładnie zapakowany był bezkonkurencyjny. Na drugim miejscu plasowały się prezenty w szarym papierze, a najmniej przypadły do gustu prezenty bez opakowania.
Prawdopodobnie przekonuje nas założenie, że estetyczne zapakowanie produktu wymaga większego wysiłku. Przekonuje nas także to, że dbałość o każdy szczegół i bezpieczeństwo pakowanego towaru świadczy o jego wartości. Dlatego podświadomie przyjmujemy prosty wniosek – jeśli produkt jest tego wart, zasługuje na najlepsze opakowanie.