Choć zgodnie z mądrością ludową towaru nie należy oceniać wyłącznie po warstwie zewnętrznej, to współcześnie nie jest żadną tajemnicą, że kupujemy coś często właśnie dlatego, że zachęciło nas do tego opakowanie. Dlatego też warto mieć świadomość, jak istotną rolę w obrocie handlowym odgrywają właśnie pudełka, butelki, puszki czy nawet kolorowe papierki w jaki opakowany jest produkt. Historia opakowań sięga zupełnie innych, niż estetyczne względów.
W swoich początkach, to co w współcześnie określamy opakowaniem miało przeznaczenie przede wszystkim praktyczne. W okresie rewolucji przemysłowej czyli w na przestrzeni XIX wieku, z różnym natężeniem na terenie wielu krajów następowała zmiana, która na nowo kształtowała stosunki gospodarcze. Wzrost produkcji, wydłużenie szlaków handlowych oraz zróżnicowanie samych produktów wymusiło poszukiwania rozwiązań pozwalających na skuteczną ochronę dóbr. Była to właściwie główna potrzeba stworzenia opakowań. Ich celem miało być przede wszystkim praktyczne zabezpieczenie danego przedmiotu w toku długich transportów. Jednak w miarę rozwoju gospodarczego wzrastała konkurencja, która w dalszej kolejności powodowała powstawania nowych technologii.
Wskutek tego producenci w oczywisty sposób dostrzegli możliwości, jakie dawało opakowanie. Dzięki wykorzystywaniu potencjału form, kolorystyki oraz szeregu innych możliwości nawet pojemniki drewniane stały się przepustką to wyższych dochodów i lepszych wyników sprzedaży. Po drugiej stronie zaś konsumenci otrzymali możliwości różnicowania produktów nie tylko poprzez nazwę, ale także dzięki odmienności pudełek czy butelek.
Koniec XIX wieku to także początek wykorzystywania papieru w celu tworzenia opakowań. Począwszy od roku 1871 do 1903 następował rozwój produkcji tworzywa opakowaniowego. Pudełka kartonowe czy opakowanie tekturowe weszły do powszechnego użycia wraz z początkami XX wieku.
Początek tworzenia opakowań rozumianego we współczesny nam sposób nastąpił w końcu XIX wieku. Trzeba jednak pamiętać, że pomimo wielu zmian, także dzisiaj ich głównym zadaniem jest przede wszystkim to, by chronić produkt. Dopiero w drugim rzędzie mają one spełniać funkcje marketingowe.
W opinii wielu fachowców pierwszym produktem, który w pełni wykorzystał potencjał handlowy swojego opakowania była whiskey Jack Daniel’s. W myśli producentów tego trunku koniecznym stało się sprawienie, by to właśnie ich napój wyróżniał się na sklepowych półkach. Ówcześni spece od marketingu uznali, że najlepszą metodą będzie właśnie zamiana tradycyjnej okrągłej butelki, na produkowaną po dziś dzień – prostokątną. Wszystko to swój początek miało w roku 1895. Ruch Jacka Danielsa nie był pierwszym, który wykorzystywał opakowanie, jako formę marketingowe przekazu. Jednak to właśnie kwadratowa butelka na alkohol była wydarzeniem, które miało największy oddźwięk dla pierwszych świadomych eksperymentów marketingowych.
Nie był to może początek rewolucji, ale wyraźny sygnał, że droga obrana przez prekursorów jest skuteczna i niesie ze sobą ogromne możliwości rozwoju. Od tamtych czasów przełamywanie zasad w marketingu opakowań stało się niemal normą.
Po zakończeniu II Wojny Światowej nastąpił ogromny rozwój gospodarczy, któremu towarzyszyło upowszechnianie się telewizji. Dodatkowo trzeba pamięć, że jest to także czas, w którym pojawiają się sklepy samoobsługowe. Tym samym, w tak bogatym w możliwości świecie konsument potrzebował dodatkowych informacji ze strony producenta, dotyczących jego produktu. Nastąpił moment, w którym produkowanie opakowań stało się czymś więcej niż tylko tworzeniem ochrony dla produktu. Był to jednocześnie czas, w którym zaczęto wykorzystywać materiały inne niż naturalne do produkcji opakowań. Od tego czasu produkowanie opakowań z plastiku, szkła lub innych materiałów podyktowane jest w dużej mierze właśnie względami marketingowymi. Istotne jest to, gdzie da się umieścić atrakcyjniejszą reklamę produktu lub serii produktów jakie skrywa opakowanie.
Tymczasem opakowania tekturowe na przestrzeni lat także przeszły swoistą metamorfozę. wprowadzenie specjalnych konstrukcji i kształtów przekładek pozawala uzyskać nieosiągalne wcześniej parametry opakowań dla towarów wielkogabarytowych. Jednocześnie współczesne zdobnictwo umożliwia tworzenie pudełek które z powodzeniem można postawić między innymi opakowaniami nawet w bardzo wytwornych sklepach.