Opakowania kartonowe – krótka historia
9 października 2024Zanim powstała tektura był papier
16 października 2024Rosnąca świadomość ekologiczna w dużym stopniu przekłada się zarówno na zrównoważone praktyki w produkcji opakowań, jak i wybory konsumentów.
Wyniki najnowszego badania EKObarometr, które zostało przeprowadzone przez pracownię SW Research wskazują, że aż 65 procent badanych konsumentów uważa, że opakowania z tektury mają mniej negatywny wpływ na środowisko niż opakowania z tworzyw sztucznych.
EKObarometr – jakie aspekty są badane
EKObarometr są to badania opinii publicznej, które mają na celu monitorowanie postaw społeczeństwa wobec ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju oraz ekologii. Badania te zazwyczaj przeprowadzane są na reprezentatywnej grupie respondentów i mają za zadanie dostarczyć informacji w zakresie świadomości ekologicznej, codziennych nawyków ekologicznych oraz gotowości społeczeństwa do podejmowania działań proekologicznych. EKObarometr może badać następujące aspekty:
- Postawy wobec zmian klimatycznych,
- Stopień wiedzy na temat ochrony środowiska,
- Gotowość do korzystania z odnawialnych źródeł energii,
- Stosunek do recyklingu i ograniczenia odpadów,
- Preferencje związane z transportem ekologicznym np. rowery czy transport publiczny
Wyniki takich badań są niezwykle przydatne, pozwalają bowiem zrozumieć społeczne trendy związane z ochroną środowiska i odpowiednio dostosować swoje działania lub kampanie edukacyjne. W szerokim zakresie korzystają z nich organizacje rządowe, pozarządowe oraz firmy.
EKObarometr 2024
Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1.500 respondentów. Analizie zostało poddane ich odejście do ekologicznych opakowań w rożnych kategoriach produktowych.
W przypadku surowców używanych do produkcji opakowań zdecydowana większość respondentów opowiedziała się za zwiększeniem wykorzystania tektury w opakowaniach produktów. 70 procent Polaków oczekuje od producentów opakowań korzystania z surowców pochodzących z recyklingu. Kolejny problem, jaki wskazali konsumenci to wielkość o0pakowań. Zwrócili uwagę na zbyt duże opakowania w stosunku do pakowanego w nich asortymentu.
Optymalny rozmiar opakowania
68 procent respondentów wskazało, że spotyka się z sytuacją, w której produkty są pakowane w opakowania o znacznie większych gabarytach niż wymaga tego pakowany w nie produkt. Zauważają w tym marnotrawienie zasobów, zarówno w postaci surowców wykorzystywanych do produkcji opakowań, jak i zwiększonej ilości generowanych odpadów, co przekłada się na negatywny wpływ na środowisko.
Tektura faworytem wśród konsumentów
Według badań EKObarometr 2024, 40 procent ankietowanych wskazało, że tektura jest najbardziej biodegradowalnym materiałem, przede wszystkim ze względu na jej naturalne pochodzenie. Ponadto 68 procent badanych popiera inwestycje firm w nowe technologie, które mogą redukować negatywny wpływ na środowisko. Z kolei 62 procent ankietowanych podkreśla potrzebę edukacji konsumentów na temat wpływu tektury na środowisko.
Opakowania na miarę potrzeb
Wyniki badań opinii publicznej jednoznacznie wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów. Potwierdzają również ich pozytywne nastawienie do surowca, jakim jest tektura. Tym samym tworząc alternatywne, bardziej ekologiczne rozwiązania dla tworzyw sztucznych. Jest to wyraźny sygnał dla branży, aby intensyfikować działania związane z wykorzystaniem tektury w opakowaniach. Konieczne jest również wzmocnienie zrównoważonych praktyk produkcyjnych, których celem powinno być dostarczanie opakowań funkcjonalnych, ekologicznych i dostosowanych do rzeczywistych oczekiwań konsumentów.
Czytelny przekaz
W przeprowadzonym badaniu ważnym wskaźnikiem jest również 63 procent respondentów, którzy wskazali na transparentność producentów opakowań i regularną ocenę wpływu ich produkcji na środowisko. Odzwierciedla to potrzebę bardziej otwartego dialogu pomiędzy konsumentami a producentami opakowań w zakresie działań, jakie są podejmowane w celu minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Firmy spełniające te oczekiwania mają szansę na zbudowanie silnych i trwałych relacji z markami oraz konsumentami. Wniosą również ważny i istotny wkład do działań związanych z ochroną środowiska.
Źródło: Packaging Polska nr. 08/24