Zakupy przez Internet to praktyka, która na dobre weszła do naszej codziennej rzeczywistości. Szczególnie od czasu pandemii Covid, gdy większość osób zmuszona była pozostać w domach, zauważalny jest nieustający wzrost dynamiki sprzedaży prowadzonej przez Internet.
Czy tego rodzaju zachowanie konsumentów ma wpływa na rozwój firm zajmujących się produkcją opakowań, wypełniaczy, taśm spinających oraz tych odpowiedzialnych za dostarczanie zamówionego towaru?
To, że z roku na rok rośnie ilość zamawianych przez Internet towarów, z pewnością mogą potwierdzić właściciele firm kurierskich i pocztowych. Kurierzy dostarczają przesyłki nie tylko do firm, ale też do coraz większej liczby odbiorców indywidualnych. Co przekonuje rosnącą liczbę konsumentów do zmiany swoich dotychczasowych przyzwyczajeń? Czemu rezygnują oni z zakupów w sklepach stacjonarnych na rzecz przeszukiwania witryn sklepów internetowych?
Zakupy przez Internet możesz zrobić o dowolnej porze dnia i nocy. Nie musisz rezerwować tak dużej ilości czasu, jaki musiałbyś przeznaczyć na wyjście do miasta. Sklepy internetowe są otwarte 24 godziny na dobę i choć ich obsługa dostępna jest w ciągu dnia, to jesteś gotów zaczekać tych kilka godzin w razie pytań do sprzedającego. Gdy dodasz do tego fakt, że towar otrzymasz z dostawą do domu, czegóż chcieć więcej. Możesz też wybrać odbiór w paczkomacie InPost, automatach Allegro, sklepach sieci Żabka oraz w punktach Orlen i na Poczcie.
Każdy, kto robi zakupy przez Internet wie, że dzięki konkurencji praktycznie zawsze można znaleźć produkty dużo tańsze, niż te w sklepach stacjonarnych. Poza tym na wybranych platformach za jednorazową opłatę roczną, która stanowi znikomy procent rzeczywistych kosztów przesyłki, po zrobieniu zakupów za niezbyt wysoką cenę, możesz ją otrzymać z darmową dostawą do domu lub Paczkomatu.
Przy zakupach przez Internet ważny jest też czas dostawy zamówionego towaru. W każdej chwili klienci mogą bowiem przejść do konkurencji i co gorsza, już u niej pozostać, a to oznacza spore straty. Dlatego normą staje się dostarczanie paczek w przeciągu maksymalnie dwóch dni roboczych od chwili zamówienia. Zdarza się też, że jeśli zrobisz zamówienie do określonej godziny, to przesyłkę otrzymasz już następnego dnia.
Gdy idziesz do sklepu, masz do wyboru produkty w ograniczonej ilości i konkretnej cenie, bez możliwości znalezienia takiego samego produktu, ale tańszego. Włączając komputer czy odblokowując telefon, wchodzisz do miejsca, które można porównać do wielkich targów organizowanych na niewyobrażalnie dużej przestrzeni. To tu tysiące wystawców prezentuje swoje towary i na różne sposoby przekonuje do zakupów. Ten sam towar nie tylko możesz znaleźć w różnej cenie, ale w wybranych przypadkach otrzymasz dodatkowe rabaty, zniżki na następne zakupy czy gratisy wliczone w cenę zakupów.
Nietrudno się domyślić, że wspomniane udogodnienia dostępne dla klientów sklepów internetowych oznaczają coraz większy popyt na różnego rodzaju opakowania. Tym samym branża opakowaniowa może skupić się na doskonaleniu swoich produktów i jeszcze lepszym dostosowywaniu ich zarówno do potrzeb właścicieli sklepów, jak i do klientów docelowych. Ci zaś mają swoje oczekiwania i wymagania co do samych opakowań.
Dziś nie wystarczy już zwykły karton z kiepskiej jakości tektury. Musi być on też w 100% biodegradowalny, a najlepiej, gdy w całości wyprodukowany będzie z materiałów pochodzących z recyklingu. Nie słabnie bowiem zainteresowanie ekologią, w czym przodują osoby młode. A to one właśnie stanowią większość konsumentów robiących zakupy przez Internet. Coraz więcej osób zwraca też uwagę na poszanowanie środowiska naturalnego na każdym etapie produkcji opakowań.
Przeczytaj także: Zrównoważone praktyki w przemyśle tekturowym — dlaczego są takie ważne
Opakowania powinny być praktyczne i nadawać się do ponownego wykorzystania. Do tego liczy się estetyka i ciekawy design, co sprzedawcy wykorzystują do wyróżnienia się na rynku pośród konkurencji. Wiedzą bowiem, że tym,co odpowiada za pierwsze wrażenie w chwili otrzymania paczki przez klienta, jest nie co innego, jak opakowanie. Im bardziej jest spójne pod wieloma względami z zawartym w nim produktem, tym lepiej.
Firmy produkujące opakowania muszą też konkurować z innymi pod względem szybkości dostarczanych do sklepów zamówień. Żaden sprzedawca nie może bowiem pozwolić sobie na opóźnienia w dostawie, bo grozi to utratą klientów i stratami finansowymi. Wybierze więc tego producenta opakowań, który zapewni mu dostawę towaru w umówionym, najlepiej jak najszybszym terminie.
Gdy spojrzysz na sprawę zakupów przez Internet całościowo, bardzo szybko zauważysz, że korzyści odnosi każdy, kto jest częścią tego procesu. Kupujący mają produkt tani, dostępny 24h/dobę, kupiony bez wychodzenia z domu, szybko dostarczony i w opakowaniu najwyższej jakości.
Sprzedawcy mają regularny zbyt i szansę na rosnącą liczbę stałych klientów, co oznacza większe i bardziej stabilne zyski.
Z kolei producenci opakowań mogą skupić się na doskonaleniu swoich produktów i pracować nad dostosowaniem ich do potrzeb zarówno właścicieli sklepów internetowych, jak i konsumentów. A ponieważ zapotrzebowanie na opakowania ma tendencję rosnącą, to mogą być spokojni o zbyt i zyski w kolejnych latach. Pod warunkiem, że utrzymają wysoką jakość opakowań i regularnie dostosowywać je będą do rosnących oczekiwań sprzedawców i konsumentów.
Źródło i inspiracja:
www.rynekpapierniczy.pl/artykul/rozwoj-e-commerce-w-2024-r-napedzi-produkcje-opakowan-4282